Monday, June 23, 2008

DET UNDERBARA ARBETET / THE WONDERFUL WORK


Att se hur en dansare påverkas av en mask och hur den påverkan tar sig ett fysiskt uttryck är så spännande. Jag fick lyckan att arbeta med den mycket talangfulla dansaren Maria Volmersson under ett par timmar för en vecka sedan. Maria arbetade med "Gudruns mask" - Gudrun den mycket starka kvinnogestalten i Eddan. En slags nordisk Medeagestalt. Detta berättade jag inte för Maria, utan lät henne helt enkelt undersöka vad masken gav henne för inspiration till dans. Gudruns långa hår, känslan av masken mot ansiktet, upplevelsen av att se sig i spegeln. Vad var hennes upplevelse av masken ? Efteråt lät jag henne skriva ner sin upplevelse. Jag blev förbluffad när jag läste Maria ord; -" ett olyckligt förflutet, stampad på, reser sig igen....... " . Envar som läst Gudruns berättelse i Eddan kan se parallellen. Hur kan detta uppstå? Inte är maskens uttryck så starkt. Vad lockade Maria att uppleva detta ? En fråga som jag är så nyfiken att söka svar på ? Men kommer jag någonsin att kunna få svar på den ? Troligtvis inte. Detta arbetet är ett led i min research för den bok som skall skrivas i höst om masker och vår relation till dom och oss själva. Förhoppningen är att den mer skall bli en bok för inspiration och tanke än en lärbok. Men att få möjligheten att jobba med en så duktig dansare som Maria ger så mycket tankar och framtida idéer. Vilken lycka att arbeta med något där varje erfarenhet väcker nya frågor och tankar, med en lugn vetskap om att man ändå aldrig kommer att bli färdig i detta liv. 





To watch when a dancer gets inspired by a mask, and how that inspiration leads into movement is  beautiful.  I had the great opportunity to work a few hours with the very talented dancer Maria Volmersson about a week ago. Maria worked with the "mask of Gudrun" . Gudrun the very strong female character of the poetic Edda. A Medea character from the north. Maria was not presented for this story about Gudrun before the work, she was just simply introduced to the mask to explore the inspiration it could awake, and take that inspiration into dance. The long hair, the feeling of the wood onto her face, the feeling awaken when watching herself in the mirror, everything taken into dance. Afterwards Maria wa
s told to write down her impression. Stunned I read her words; "- an unhappy past, stepped on, raising  again ..... " ( she wrote much more ) . How could she feel this ? Everyone who have read the Edda and the story of Gudrun can see the parallells. What made Maria feel this ? The mask is not made with a strong expression. This is the question I never end up being so curious about. But will I ever be able to answer it? Probably not !

The work we did is part of my research for the book  I will be writing
 in the fall- a book about  Masks and Ourselves - and the relationships between. The idea is to write a book for thought and inspiration , more than for education. We must wait to see if I  succeed in that. But getting the opportunity to work with such a great dancer as Maria creates so many thoughts and ideas for future projects. Can life become more interesting ? To find a path to explore, knowing that every answer will create new questions, new ideas to explore, convinced that I in no way will reach the full knowledge in this life !!!

No comments:


MARIA LINDELL med Gudruns mask

Maskernas Resa

Plötsligt såg jag mig själv i ditt ansikte av trä och pergament, och jag började berätta ... "