Thursday, September 25, 2008

Att göra ett skelett/ To make a skeleton



Hur skall man betrakta en mask? Som ett skal eller som ett skelett? Visst är skal bättre... något man "trär" på sig, ikläder sig och ger liv. Samtidigt finns det ju vissa likheter med ett skelett. Masken är som en stomme som saknar köttet, blodet och allt annat som ger liv. 

Vad vill jag att just denna mask skall uttrycka ? I normala fall har jag ju en speciell
 skådespelare i åtanke, ett önskemål från en regissör eller en stark egen inspiration. Men här önskar jag göra en mask som samtidigt som den inspirerar till någon form av konstnärlig gestaltning skall ge konstnären så stor frihet som möjligt. Har jag satt mig i en onödigt svår situation. Kanske det... men jag har ju redan antagit utmaningen, så nu får jag skylla mig själv. 

Är masken ett konstverk eller ett hantverk ? Kan den berätta något även utan gestaltaren? Är den kanske mer att betrakta som ett smycke, något vi tar på oss för att känna oss annorlunda, eller kanske rentav mer som oss själva, den vi vill vara ? Frågorna dök upp när jag idag satt på ett seminarium kring samtidskonst. Vad är konst egentligen ? Är det verket eller tillverkaren som styr? 

Nå stora och krångliga frågor, tillbaks till denna verklighet. Träbiten förvandlas till en ma
sk, så litet steget ändå är däremellan. Nu börjar man kunna ana ett uttryck. Men så skört det är. Ett hugg eller ett för djupt drag med kniven och det är borta. Nu börjar tiden också närma sig att bjuda in konstnärer. Var inte nödbedda om att föreslå. Än finns det tid att lägga till nya namn till listan. Konstnärer inom alla uttryck sökes i samtliga Nordiska länder. Välkomna att föreslå eller önska !!!

Torbjörn



How to consider a mask ? As a shell or as a skeleton ?  Spontaniously I like the shell better. Something you crawl into, to wear and give life to. But in the same time it could be treated as an skeleton. The mask as a frame a skeleton that is missing the flesh, blood and all that are making life. The performers work is to put that on.
What do I want this mask to express? In other cases I have a paricular performer in mind, a request from a director or a strong inner inspiration. But this time I wish to make a mask that both serves as an inspiration for the artist as well as it should give as much possible freedom to the interpretation. Have I put myself in a unnecessary difficultness ? Well, the challenge is allready accepted, so there is no return.

Is the mask to be treated as a piece of art or a piece of skilled handcraft ? Can it tell us something alone, without the performer? Is it perhaps more to be regarded as a piece of jewellery, something we decide to wear in order to feel different, or perhaps even more as ourselves, as we want to be seen? All these questions was awakened during a seminar on moderna art tonight. What is art by the way ?  Is it the object itself or the creator who makes it into art ?  

Well, difficult and huge questions that needs a lot of time and space to be answered, if even than. Let's get back to this reality. The piece of wood are turned into a mask, such a small step  between them. An expression is slowly revealed, but yet so fragile, one cut to deep with the knife or the chissel and it's lost. It's also soon time to send the invitations to the artists that will be offered these masks for a month. But, please, don't hesitate to add a request or a suggestion on an artist that you wish to be part of this journey of the masks. Artists inside all possible fields and expressions, in all the Scandinavian countries are requested. So feel free to suggest, but do it now, it's still some time before the invitations are to be sent.

Torbjörn

1 comment:

Mr. Fringey says: said...

Torbjorn,
You're films are getting better and better and starting to take on a shape of their own. The transition shots, the font choices, the edits are all working very beautifully. The way you juxtaposed the mask against the two bird skulls was very beautiful. And I loved how you put the mask on and bent down to look into the camera and then ended the film with the mask laying against the wood chips.

I think the masks will take on a life of their own, but I also think your journey as an artist will take on a new life of its own too, maybe taking you to a new place that you never expected. It seems like you are birthing new "beings" or children into the world. Their lives will become separate from your own and have a will of their own.


MARIA LINDELL med Gudruns mask

Maskernas Resa

Plötsligt såg jag mig själv i ditt ansikte av trä och pergament, och jag började berätta ... "